Femman

JAG SKA BLI MAMMA IGEN!!! = SÅ LYCKLIG Här kan du följa min graviditet och mina tankar. Barn nr 5 är på väg!

Monday, November 06, 2006

JA en JÄTTE + Vändning = 6 timmar

Viktuppskattning och vändningsförsök: Vi var på Förlossningen för vändningsförsök idag. De hade MYCKET att göra och det var en del väntan mellan de olika "sakerna" jag fick göra. Fick först ha CTG en timme (registrerar barnets hjärtljud). Såg bra ut men bebisen flyttade läge hela tiden. Sen fick jag göra viktuppskattnings UL. Nu hade barnet som låg i tvärläge under CTG lagt sig mer i ett rent säte. Men under UL undersökningen gled den tillbake i tvärläge igen. VIKTUPPSKATTNINGEN visade att barnet väger 3,7 kg REDAN (gulp) och jag har 4 veckor kvar!!! (v36+1). Sen fick jag klä av mig allt och på med "skjorta" och få kanyl i handen (i fall de måste göra ett akutsnitt under vädningsprocessen, barnet KAN tydligen få låg puls i undagstagsfall och måste då UT SNABBT). De tog in UL-maskinen till sängen och då låg "han" i rent säte igen. Busig!! Sen fick jag bricanyl (muskel-avlappnande) i kanylen så obehagligt, JÄTTEMYCKET hjärtklappning, yr och illamående. Sen började läkaren trycka på magen samtidigt som barnmorskan höll UL maskinen. 2 OBEHAGLIGA minuter men det gjorde INTE ont direkt. Huvudet åkte ner och jag fick ligga med CTG en timme för att kolla barnets hjärtljud. Jobbigt var så HUNGRIG NU! Fastat sen igår kväll. Straxt efter 12:30 fick jag klä på mig och vi fick gå iväg och äta Jag fick mat (microportion lax) och sambon fick 3 mackor, men jag tog en av hans. Så gott med mat! Efter maten skulle de ta CTG 20 minuter igen och sen gjordes UL och huvudet var fortfarande ner!!! Fick tid för att kolla barnets vikt och läge, to 30/11, 2 dagar före BF. Kl 14.30 var vi klara och då hade vi varit på förlossningen sen 8:30 = 6 timmar.

75 Comments:

Post a Comment

<< Home